Kijowska Fabryka Motocykli. Historia
Share
Fabryka Motocykli w Kijowie została założona we wrześniu 1945 roku na bazie byłej Fabryki Remontowej Czołgów nr 8 w dzielnicy Szewczenki w Kijowie, przy ulicy Kagatnej 8 (rodzina Chochłowów) – na podstawie postanowienia Rady Komisarzy Ludowych ZSRR nr 2435-652 z dnia 21 września 1945 roku i rozkazu Ludowego Komisarza Budowy Maszyn Średnich ZSRR nr 362/S z dnia 26 września 1945 roku.
Od października 1945 roku do końca marca 1953 roku fabryka podlegała Głównemu Zarządowi Przemysłu Motocyklowego i Rowerowego (Gławmotowieloprom).
Emblemat Kijowskiej Fabryki Motocykli z czasów ZSRR
Pierwszy model, jednoosobowy motocykl lekkiej klasy K-1B "Kijowianin", został wyprodukowany w 1946 roku na podstawie dokumentacji motocykla Wanderer-1Sp, na sprzęcie otrzymanym w ramach reparacji z Niemiec. Początkowo silnik do "Kijowianina" pozyskiwano poprzez kooperację, ale już od 1947 roku fabryka rozpoczęła seryjną produkcję motocykli K-1B z silnikiem własnej produkcji.
Montaż motocykli K1-B "Kijowianin" na linii produkcyjnej w hali Kijowskiej Fabryki Motocykli na Łukianiwce.
К-1Б «Киевлянин»
Pod koniec 1946 roku, na bazie już produkowanego K-1B, rozpoczęto produkcję pierwszej radzieckiej wózki motorowej dla osób niepełnosprawnych K-1W.
КМЗ К-1В